طریقه تقسیم سود خالص شرکت تعاونی

۲۱ بازديد

شرکت تعاونی ، شرکتی است که برای مدت نامحدود و به منظور رفع احتیاجات مشترک شرکاء و بهبود وضع مادی و اجتماعی آنان تشکیل می شود.اخذ کارت بازرگانی موضوع شرکت تعاونی ممکن است یک یا چند منظوره باشد و بر همین اساس ، می توان شرکت تعاونی را به انواع ذیل تقسیم نمود :
الف- شرکت تعاونی تولید ( محصولات صنعتی و کشاورزی ) .
ب- شرکت تعاونی فروش محصولات
ج- شرکت تعاونی مصرف
د- شرکت تعاونی ساختمان مسکن
ه- شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
و- شرکت تعاونی وام و اعتبار
ز- شرکت تعاونی نمایندگی کارخانه ها و موسسات تولیدات صنعتی و کشاورزی.
با این حال قانون تجارت ایران، از بین شرکت های تعاونی تنها به شرح دو نوع تولید و مصرف پرداخته است.
شرکت تعاونی اعم از تولید یا مصرف، ممکن است بر اساس مقررات مربوط به شرکت های سهامی و یا بر پایه مقررات خاصی که در قالب یک اساسنامه و با رضایت شرکاء تصویب می شود، تشکیل شود. بنابراین، شرکت تعاونی که از لحاظ شکلی مانند یک شرکت سهامی است می تواند به صورت یک شرکت سهامی شکل بگیرد و در این صورت لازم است مقررات مربوط به شرکت های سهامی مشروط بر آنکه مغایرتی با ماهیت شرکت تعاونی ایجاد نشود رعایت گردد.

  • طریقه تقسیم سود خالص شرکت

سود خالص شرکت ها و اتحادیه های تعاونی در هر سال مالی به ترتیب ذیل تقسیم می شود :
1. حداقل پنج درصد سود خالص با تصویب مجمع عمومی عادی به عنوان ذخیره قانونی به حساب تعاونی منظور می شود. تا جایی که این ذخیره قانونی به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر شرکت برسد. منظور کردن آن الزامی است. ( تبصره 1 ماده 25 ق. ب. ت )
2. به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، حداکثر پنج درصد از سود خالص به عنوان اندوخته احتیاطی به حساب مربوط منظور می گردد. منظور کردن آن اختیاری است. ( تبصره 2 ماده 25 ق. ب. ت )
3. چهار درصد از سود خالص به عنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واریز می گردد. منظور کردن آن الزامی است. ( تبصره 2 ماده 25 ق. ب. ت )
4. به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، درصدی از سود جهت پاداش به اعضاء ، کارکنان ، مدیران و بازرسان تخصیص داده می شود. منظور کردن آن اختیاری است. ( تبصره 2 ماده 25 ق. ب. ت )
5. پس از کسر وجوه فوق باقیمانده سود خالص به ترتیبی که در اساسنامه و شرایط ضمن عقد پذیرفته می شود تقسیم می گردد. ( تبصره 2 ماده 25 ق. ب. ت )
6. حداکثر سود سالانه سهام نباید از 6 % تجاوز کند.

  • انتقال سهم هر شریک در شرکت تعاونی

اعضاء می توانند آزادانه و بدون نیاز به تصویب سایرین سهم خود را به هر یک از اعضاء یا اشخاص جدید واجد شرایط واگذار نمایند. توجه داشته باشید که بنا بر ماده 12 ق. ش. ت انتقال باید حتماَ به یکی از اعضاء شرکت صورت می گرفت ، اما در حال حاضر چنین الزامی وجود ندارد. ( ماده 22 ق. ب. ت )
سوال : چه تفاوتی میان ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی در شرکت های تعاونی وجود دارد ؟
علیرغم آن که در شرکت های سهامی این دو عبارت به یک معنی هستند اما در شرکت های تعاونی مفهوم آن ها با یکدیگر متفاوت است. در شرکت های تعاونی :
- ذخیره قانونی الزامی و اندوخته احتیاطی اختیاری است.

https://danasabt.ir/2020/12/12/the-latest-company-registration-rules/


- در هر سال حداقل 5 درصد از سود خالص باید به عنوان ذخیره قانونی منظور گردد. اما در صورت تمایل به منظور اندوخته احتیاطی نباید میزان آن از حداکثر 5 درصد سود خالص بیشتر شود.
- ذخیره قانونی تا جایی منظور می گردد که میزان آن به یک چهارم میانگین سرمایه آخرین سه سال شرکت برسد.

آفیس بلیچینگ چیست؟

۲۱ بازديد

آفیس بلیچینگ چیست؟

 

آفیس بلیچینگ یکی از روش‌های سفید کردن دندان با استفاده از مواد هیدروژن پراکساید و یا کارباماید پراکساید است. ایمپلنت دندان در رشت این روش توسط دندانپزشک و در مطب دندانپزشکی با استفاده از تجهیزات مورد نیاز انجام می‌شود.
در بلیچینگ آفیس بر خلاف روش خانگی، از مواد با غلظت بالاتر استفاده می‌شود. دندانپزشک حین انجام این درمان با نظارتی که انجام می‌دهد از آسیب دیدن بافت دندان‌ها و لثه پیشگیری می‌کند. همچنین مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه دلخواه را تحت کنترل دارد.
خوشبختانه این روش بدون هیچ گونه درد و ناراحتی انجام می‌شود و دندان‌های بیمار تنها به مدت چند روز دچار حساسیت می‌شوند.

آفیس بلیچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا بلیچینگ در مطب روش مناسبی برای دندان‌هایتان هست یا خیر، این است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. پس از انجام معاینات لازم دندانپزشک به شما خواهد گفت که آیا استفاده از این روش برای شما مناسب است یا نه.
به طور کلی می‌توان گفت که این روش برای افراد زیر مناسب است:

  1. ژنتیک، مصرف برخی داروها، مصرف سیگار و همچنین مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی از دیگر عواملی هستند که در لکه دار شدن و تغییر رنگ دادن دندان‌ها نقش دارند. افرادی که دندان‌هایشان بر اثر هر یک از این موارد بد رنگ شده‌اند، می‌توانند با استفاده از بلیچینگ آفیس اقدام به سفید کردن دندان‌های خود نمایند.
  2. افرادی که دندان‌ها و لثه سالمی دارند، اما از رنگ زرد دندان‌های خود راضی نیستند، می‌توانند با این روش دندان‌ها خود را سفید کنند. البته، باید توجه داشت که این رنگ زرد مربوط به مواد رنگی باشد. اگر زردی دندان به دلیل نازک شدن مینا باشد، این روش وضعیت را بدتر خواهد کرد.

آیا بلیچینگ دندان در مطب قطعاً بهترین انتخاب است؟

انتخاب بین هوم بلیچینگ و آفیس بستگی به شرایط دهان و دندان بیمار دارد. به همین دلیل نمی‌توان به طور قطع گفت که کدام یک بهترین انتخاب برای سفید کردن دندان‌ها است.
با توجه به میزان و شدت رنگدانه‌های جذب شده توسط دندان برای برخی افراد ممکن است هوم بلیچینگ نتایج بهتری را ارائه دهد. برای گروه دیگری ممکن است استفاده ترکیبی از هر دو روش برای دستیابی به نتایج بهتر و مؤثرتر توصیه شود.
لازم به ذکر است که در برخی موارد نتیجه سفید کردن دندان در کلینیک، ممکن است پس از گذشت ۱ ماه ۳۰% بازگشت داشته باشد.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی با انجام یک جلسه معاینه و مشاوره رایگان، از بهترین روش برای سفید کردن دندان‌هایتان مطلع شوید.

قیمت آفیس بلیچینگ چقدر است؟

تعیین هزینه دقیق انجام این درمان نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دارد.
تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیز بر هزینه نهایی درمان تأثیر می‌گذارد.
گاهی ممکن است نیاز باشد بلیچینگ در ۲ تا ۳ جلسه درمانی انجام شود که در این صورت هزینه انجام آن کمی بیشتر می‌شود.
در برخی موارد نیز احتمال دارد بیمار نیاز به انجام هر دو روش هوم و آفیس به طور همزمان داشته باشد که این امر نیز در هزینه درمان او مؤثر است.
به طور کلی هزینه آفیس بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان (شش میلیون تومان) است. با بهره‌مندی از تخفیفاتی که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است، می‌توانید این درمان را با پرداخت ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (پنج میلیون تومان) انجام دهید.

آفیس بلیچینگ چگونه انجام می‌شود؟

مراحل سفید کردن دندان در مطب به شرح زیر است:

  1. پاکسازی سطح دندان

    اولین مرحله پیش از انجام هریک از روش‌های زیبایی و ترمیمی دندان، پاکسازی آنهاست. ممکن است روی سطح دندان‌های شما پلاک زیادی جمع شده باشد که دندانپزشک می‌تواند سطح آنها را ظرف چند دقیقه تمیز کند. اما اگر روی دندان جرم زیادی تجمع پیدا کرده باشد، باید اول جرم گیری دندان انجام شود و سپس به سراغ آفیس بلیچینگ رفت. اگر پوسیدگی هم روی دندان مشاهده شود، باید اول نسبت به ترمیم آنها اقدام کرد.

  2. قرار دادن محافظ لثه

     

    مواد بلیچینگ در صورت تماس با بافت دهان و لثه ممکن است حساسیت و سوزش در این بافت‌ها ایجاد کنند. به همین دلیل دندانپزشک برای جدا کردن دندان از لثه، محافظ لثه را درون دهان بیمار قرار می‌دهد.

  3. استفاده از عینک

     

    دندانپزشک برای پیشگیری از آسیب دیدن چشم‌ها، عینک محافظی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

  4. اعمال ماده بلیچینگ بر روی دندان

     

    در این مرحله دندانپزشک ماده بلیچینگ را در غلظت مورد نیاز بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد.

     

  5. شستشوی مواد بلیچینگ

     

    در آخرین مرحله دندانپزشک مواد بلیچینگ را از روی دندان‌ها پاک کرده و آنها را شستشو می‌دهد.

مزایای بلیچینگ آفیس

 

از جمله مزایای بلیچینگ در مطب می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. یک روش ایمن و کم تهاجمی برای سفید کردن دندان‌ها است، زیرا دندانپزشک نظارت کامل و دقیق بر روند درمان دارد.
  2. برای انجام این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان و دستکاری ساختار آن وجود ندارد.
  3. مدت زمان انجام این درمان بسیار کوتاه است و فرد می‌تواند بسیار سریع به نتیجه دلخواه خود از درمان دست یابد.
  4. به طور موثر می‌تواند لکه‌های سطحی دندان را حذف کند و دندان‌های سفیدی برای شما به ارمغان آورد.
  5. درمان نسبتا راحتی است و بیمار هیچ استرسی حین کار نخواهد داشت.

آیا سفید کردن دندان در مطب معایبی دارد؟

گرچه آفیس بلیچینگ به عنوان روشی سریع برای سفید کردن دندان‌ها به حساب می‌آید، اما می‌توان معایبی را برای آن نیز در نظر گرفت:

  1. اما میزان ماندگاری آن کوتاه مدت است و اثر آن معمولاً تا ۲ سال باقی می‌ماند. پس از این مدت زمان رنگ دندان‌ها رفته‌رفته به حالت قبل برمی‌گردد.
  2. همچنین امکان تشخیص درجه سفید شدن دندان‌ها پیش از انجام درمان وجود ندارد.
  3. لازم است بدانید این درمان به طور کلی ممکن است بر روی برخی لکه‌های دندانی تأثیری نداشته باشد و نتواند آنها را از بین ببرد. (به ویژه لکه‌های شدید)
  4. ممکن است برخی عوارض مثل حساسیت دندان را تا چند روز به همراه داشته باشد.
  5. برای همه افراد قابل استفاده نیست و در صورت استفاده برای افراد با شرایط نامناسب، مشکلاتی را برای این افراد به بار خواهد آورد.

بلیچینگ در مطب چه عوارضی دارد؟

 

به طور معمول بلیچینگ آفیس عوارض جدی را برای بیمار به وجود نمی‌آورد. تنها عارضه‌ای که این روش به وجود می‌آورد، حساس شدن دندان‌ها است که یک عارضه موقتی و کوتاه مدت است. این عارضه پس از گذشت چند روز از بین می‌رود.
با این حال گاهی ممکن است بر اثر نحوه کار دندانپزشک عوارض جدی‌تری رخ دهند.
به عنوان مثال دندانپزشک ممکن است هنگام انجام این درمان در تشخیص مناسب بودن و یا مناسب نبودن آن برای دندان‌های بیمار اشتباه کند. همچنین ممکن است دقت کافی را هنگام انجام آن نداشته باشد و باعث شود مینای دندان بیمار آسیب ببیند و یا لثه بر اثر برخورد مواد با آن، واکنش آلرژیک نشان دهد و بیمار درد و ناراحتی زیادی را تجربه کند.

مراقبت‌های بعد از انجام آفیس بلیچینگ

 

پس از انجام بلیچینگ آفیس برای افزایش میزان ماندگاری سفیدی دندان‌ها باید مراقبت‌هایی انجام شود. در ادامه مراقبت‌های لازم را بیان کرده‌ایم:

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. نکشیدن سیگار

    پس از انجام این درمان از مصرف سیگار خودداری کنید، زیرا سیگار کشیدن باعث می‌شود که دندان‌ها به سرعت تغییر رنگ دهند.

  2. به حداقل رساندن میزان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی

    مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه و شکلات باید به حداقل برسد؛ زیرا رنگدانه‌های این مواد غذایی و نوشیدنی جذب دندان‌ها شده و باعث زرد شدن آنها می‌شود.

  3. رعایت بهداشت دهان و دندان

    رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین نکات مراقبت از هریک از روش‌های درمانی و ترمیمی دندان‌ها از جمله بلیچینگ دندان است.
    حتماً روزی ۲ بار مسواک بزنید و ۱ بار نخ دندان بکشید.

  4. استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس

    تا چند روز پس از انجام درمان، حتماً از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. این خمیر دندان‌ها با قرار دادن یک لایه نازک روی دندان، تخلل‌های به وجود آمده روی مینا را می‌بندند. به همین دلیل حساسیت دندان کاهش پیدا می‌کند‌.

  5. شستشوی دهان با آب نمک ولرم

    شستشوی دهان با آب نمک ولرم برای پیشگیری از التهاب و تورم لثه توصیه می‌شود.

انکوباتور شیکردار

۱۹ بازديد

انکوباتور شیکردار یخچال دار آزمایشگاهی محیطی کنترل شده جهت رشد مداوم نمونه های بیولوژیکی بوجود می آورند. سکوبندی آزمایشگاهی این دستگاه آزمایشگاهی با دمای کنترل شده به طور همزمان نمونه ها را انکوبه و تکان می دهد و برای استخراج حلالی و کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها و در مجموع آزمایشاتی که به کیفیت بالا از جهت کنترل دما و سرعت لرزش نیاز دارند، ایده آل است.

محیط های قابل استفاده:

  •  آزمایشگاه های میکروبیولوژی
  • باکتریولوژی
  • بیوشیمی
  • کشت بافت و سلول

این دستگاه که ترکیبی از انکوباتور، شیکر و یخچال می باشد برای کشت انواع مختلف سلول های بیولوژیکی و مخمر استفاده می شود.

ویژگی‌های دستگاه انکوباتور شیکردار یخچال دار :

جنس بدنه خارجی انکوباتور از ورق روغنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک و محفظه داخلی از جنس استیل ۳۰۴ ضد زنگ می باشد. فن تعبیه شده در داخل دستگاه باعث گردش مناسب هوا و ایجاد دمای یکنواخت در محیط داخلی دستگاه میشود. انکوباتور یخچالدار دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی میباشد و با ایجاد حرارت قابل کنترل از ۵- تا ۶۰+ درجه سانتیگراد جهت کشت بافت و میکروب در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد. و دارای ترموستات، تایمر و ترمومتر دیجیتال می باشد و در صورتی که دمای محفظه داخلی از دمای تنظیمی بالاتر رود دستگاه بصورت اتوماتیک آلارم خواهد داد. این دستگاه همچنین دارای سیستم عیب یاب مرکزی و هشدار پایان کار می باشد.
شیکر طراحی شده در این دستگاه با حرکت خطی (رفت و برگشتی) و سرعت ملایم باعث رشد و تکثیر سلول ها و باکتریها بصورت یکنواخت می شود و دور شیکر دستگاه از ۷۰ تا ۲۰۰ دور در دقیقه قابل تنظیم می باشد.

انکوباتور یخچالدار شیکردار یک وسیله آزمایشگاهی کاربردی می باشد. از آن برای نگهداری از محلول ها و نمونه های زنده ی میکروارگانیسم ها در شرایط کنترل شده استفاده می نمایند. این ابزار به طور معمول دارای یک محفظه ی ایزوله و کاملا بسته می باشد. این شرایط به دستگاه کمک می نماید تا از ورود مواد آلوده کننده به محیط داخلی جلوگیری نماید.

در این ابزار آزمایشگاهی ما شاهد وجود یک قسمت شیک کننده می باشیم. این بخش علاوه بر نگهداری نمونه و محلول ها در شرایط ثابت از لحاظ دما و رطوبت به طور مداوم آنها را نیز شیک می نماید.

این عمل با سرعتی بسیار پایین و با یک حرکت دورانی در دستگاه انجام می شود. این حرکت دوردانی در محلول های شیمیایی خاص مانع ته نشین شدن مواد می شود. اما شیک نمودن انواع میکروب ها در این دستگاه سبب فعالیت بهتر محیط در تامین غذای این ارگان های زنده می شود.

بررسی برخی از ویژگی ها در این وسیله

انکوباتور یخچالدار شیکردار از نظر ظاهر با سایر مدل های انکوباتور تفاوتی نمی کند. بخش عمده ی تمایز این ابزار آزمایشگاهی با سایر مدل های دیگر آن در وجود بخش شیکر این وسیله می باشد. همچنین ساختار بیرونی این وسیله آزمایشگاهی نیز از جنس فولاد ضد زنگ می باشد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

این امر سبب افزایش مقاومت این وسیله در برابر حرارت و همچنین مواد شیمیایی خورنده شده است. این وسیله می تواند حرارتی مورد نیاز ما را برای پروش محیط کشت فراهم نماید. با استفاده از این وسیله آزمایشگاهی شما می توانید نمونه های خود را در دمای زیر صفر نیز به راحتی نگهداری نمایید.

ثبت طرح صنعتی در تهران

۲۳ بازديد

متقاضیان عزیزی که تمایل به انجام ثبت طرح صنعتی در تهران را دارند می توانند از طریق تماس با موسسه فکر برتر از چگونگی انجام امور ثبتی آگاهی کامل یابند.
ما در این مقاله، جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان از شرایط ثبت طرح صنعتی، توضیحاتی را آورده ایم .

  • طرح صنعتی چیست ؟

طرح صنعتی ، هرگونه ترکیب خطوط و رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن است که بتواند طی یک فرآیند صنعتی روی کالا به کار رود و به آن، شکل ظاهری خاصی دهد. اخذ کارت بازرگانی به بیانی دیگر، طرح صنعتی آفرینش های بدیعی است که در قالب خطوط، نقش ها ، رنگ ها و اشکال سه بعدی ( ساختار ) در یک محصول به موجب فرآیند صنعتی متبلور شده و موجب گیرایی و جذابیت در محصول نهایی می گردد.
از نظر قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن،به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است. طرح صنعتی معمولاَ به شکل و ظاهر کلی یک محصول اشاره دارد و ویژگی های فنی یا عملکردی آن بدون در نظر گرفتن ماهیت زیبایی آن تحت حمایت قانون نمی باشد.

  • چه کسانی می توانند طرح صنعتی ثبت نمایند ؟

شخصی که طرح جدیدی را بوجود آورده است یا اگر شخص به موجب یک قرارداد استخدام یا فروش به کارفرما تعلق پیدا کرده باشد می تواند ثبت طرح را تقاضا کند.متقاضی می تواند یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی باشد.

  • مرجع ثبت طرح صنعتی

ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی ، اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی  توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود. در مواردی که مراجع دیگر به موجب قانون اقدام به بررسی و ثبت می نمایند در صورتی از حمایت ها و امتیازات مذکور در قانون مذکور بهره مند می شوند که حسب مورد مالکیت یا اختراع آن ها در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد.

  • شرایط ثبت طرح صنعتی

وفق ماده ی 21 ،طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد.طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.به همین دلیل،طرح صنعتی می بایست وجه تمایز داشته باشد و ابتکاری باشد.
طرح صنعتی در صورتی اصیل محسوب می شود که به طور مستقل توسط طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های موجود نباشد،به نحوی که از دید یک کاربر آگاه،متفاوت از طرح هایی باشد که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است.بر اساس قوانین اکثر کشورها ،یک طرح صنعتی بایستی جذاب و چشم نواز باشد.
از سایر شرایط ثبت طرح صنعتی " کاربرد صنعتی " است، بدین معنی که یک طرح صنعتی بایستی قابلیت باز تولید به روش صنعتی را داشته باشد.همچنین بایستی امکان پیاده سازی طرح صنعتی بر روی یک کالای دو بعدی یا سه بعدی وجود داشته باشد.
طرح های صنعتی ذیل قابل حمایت نیستند:
1- طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند.
2- آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.
3- طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی
4- طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه

  • خصوصیات طرح صنعتی

1- طرح صنعتی باید توسط حس بینایی قابل درک و روئت باشد.
2- طرح باید به کالا ظاهر خاص و ویژه بدهد.
3- طرح صنعتی صرفاَ مربوط به ظاهر قابل روئت کالایی است که در آن متبلور شده است و ویژگی های کاربردی و فنی محصول ارتباطی به طرح صنعتی در معنای حقوقی و خاص آن را ندارد.
4- طرح باید روی کالا تبلور یابد.

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی

1- اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در 2 نسخه
2- مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح
3- مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا نوسط نماینده قانونی به عمل آید.
4- اگر طرح صنعتی دو بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
5- اگر طرح صنعتی سه بعدی باشد، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح ؛
6- در طرح صنعتی سه بعدی ، مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید. اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد، باید حداکثر بیست در بیست در یست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ای بادوام و غیرفاسد شدنی باشد. شکل های گرافیکی و ترسیم شده باید حداکثر در ابعاد ده در بیست سانتی متر بوده و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A4 و با جوهر مشکی باشد ؛
7- درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح، چنانچه طراح نخواهد اسم وی ذکر شود.
8-  درخواست کتبی به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن، در صورت تمایل.
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است، رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی ؛
10-  مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حدکثر ظرف 15 روزاز آن تاریخ تسلیم شود.
تبصره 1- طرح چاپ شده اشکال و تصاویر گرافیکی یا ترسیم شده ، موضوع بندهای 3 و 4 فوق ، باید حداکثر بیست در بیست سانتی متر باشد و در آن رنگی بودن یا نبودن اشکال و تصاویر تصریح گردد.
تبصره 2- در صورت ارائه ماکتی از مدل طرح، مرجع ثبت می تواند ماکت مزبور را ممهور به مهر و تاریخ نموده به متقاضی اعاده نماید.
تبصره 3- در فرضی که اظهارنامه حاوی طرح های صنعتی متعدد باشد، تصاویر یا اشکال یا مدل ها به صورت جداگانه ارائه شده و به وسیله شماره از یکدیگر متمایز گردند.

  • شرایط و مشخصات فنی تصاویر ارسالی

1- سایر تصاویر حداکثر A4 باشد وحتماَ بصورت عمودی اسکن شود.
2- در تصویر ارسالی طرح باید در یک زمینه ساده،به نحوی که قابل رویت باشد قرار گیرد.
3- تصویر کالا بصورت رنگی باشد و حداکثر حجم آن  KB 500 باشد.

  • اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

بر اساس مقررات قانونی ، ذکر نکات ذیل در اظهارنامه ثبت طرح صنعتی الزامی است :
1- اسم ، نشانی ، کدپستی ، شماره ملی ، تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است ذکر نام ؛ نوع فعالیت ، اقامتگاه ، محل و شماره ثبت ، تابعیت ، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر الزامی است ؛
2- اسم ، اقامتگاه و کد پستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد ؛
3- اسم و اقامتگاه طراح در صورتی که متقاضی همان طراح نباشد ؛
4- ذکر کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح برای آن را دارد ؛
5- تاریخ ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهینامه طرح صنعتی در خارج، در صورت درخواست حق تقدم ؛
6- تعیین ضمائم .
با توجه به تبصره 1 ماده 70 آیین نامه مصوب 1387، در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی، امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ضروری است.

https://danasabt.ir/2020/12/12/the-latest-company-registration-rules/


بر اساس تبصره 2 ماده یاد شده، اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به صورت حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.
نکته : به موجب قانون، دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه قید و تسلیم نمود، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت: تا چند روز طبیعی است؟

۱۹ بازديد

آیا بعد از نصب ونیر کامپوزیت با حساسیت دندان روبه‌رو خواهم شد؟

به وجود آمدن مقداری درد و حساسیت بعد از انجام کامپوزیت طبیعی است و جای نگرانی ندارد.متخصص ایمپلنت در رشت این مشکل معمولاً بعد از چند روز به طور خود به خود رفع می‌شود.
نمی‌توان گفت تمام افرادی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، به طور صددرصد با حساسیت روبه‌رو می‌شوند؛ اما باید بدانید که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند. با توجه به شرایط دندانی هر فرد میزان آن نیز در افراد متفاوت است.

چرا دندان‌ها پس از نصب ونیر کامپوزیت حساس می‌شوند؟

حساسیت به کامپوزیت دندان، معمولا به دلیل عادت نداشتن بیمار به استفاده از آنهاست. اما به طور کلی دو دلیل عمده برای کیس‌هایی که بعد از استفاده از ونیر کامپوزیت دچار حساسیت دندانی شده‌اند، وجود دارد که در ادامه ذکر شده است:

  1. برداشتن قسمتی از مینا

    معمولاً برای نصب کامپوزیت و برقراری پیوند بین آن و دندان‌ها، مقداری از مینای دندان تراش داده می‌شود. دلیل بروز حساسیت بعد از ونیر کامپوزیت نیز در اکثر موارد به همین دلیل است. دندانپزشک برای اینکه بتواند کامپوزیت را روی دندان سوار کند، باید حدود نیم میلی متر از مینا دندان را تراش دهد. با تراش این ضخامت از مینا، معمولا عصب زیرین این ناحیه را تحریک کند و به مدت چند روز حساسیت دندانی ایجاد شود. دقت داشته باشید که این حساسیت به مرور زمان کم و کمتر می‌شود؛ اما ممکن است کاملا از بین نرود. معمولا حساسیت دندانی نسبت به حالت قبل از تراش مینا کمی بیشتر است.

  2. تراز نبودن ونیر کامپوزیت

    معمولا به دلیل عادت نداشتن بیمار به استفاده از چنین محصولاتی، تا چند روز به درستی دندان‌ها را روی هم قرار نمی‌دهد. همین گاز گرفتن نادرست سبب ایجاد حساسیت دندانی به صورت موقت خواهد شد. البته بایت نادرست بعد از استقرار ونیر کامپوزیت، معمولا بعد از چند روز به صورت خودبه‌خودی اصلاح می‌شود. اما در صورتی که این مشکل بیشتر ادامه داشت، باید برای اصلاح آن به کلینیک مراجعه کرد.

حساسیت بعد از ونیر کامپوزیت تا چه مدت باقی می‌ماند؟

برای اکثر افراد، عوارض کامپوزیت دندان و ناراحتی ناشی از نصب آن در عرض یک تا دو هفته کاهش می‌یابد. با این حال، در موارد نادر، ممکن است برخی از بیماران، مشکلات طولانی‌ مدتی را تجربه کنند.

راهکارهای کاهش حساسیت بعد از نصب ونیر کامپوزیت

اگر نگران درد یا حساسیت دندان بعد از انجام این روش هستید، بهتر است به موارد زیر، توجه نمایید:

  1. دندان‌های خود را بعد از هر وعده غذایی با یک خمیر دندان ضد حساسیت مسواک بزنید. برای این انتخاب بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  2. از یک مسواک نرم استفاده نمایید.
  3. از مصرف غذاهای سفت و شکننده مانند بادام زمینی، آب‌نبات‌های سفت، ذرت و هر چیزی که می‌تواند فشار بیش از حد به دندان‌های شما وارد کند اجتناب کنید.
  4. اگر دندان‌هایتان به دمای سرد یا گرم حساس هستند، چند روز مایعات با دمای اتاق بنوشید. به طور کلی از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد پرهیز کنید
  5. به مدت چند روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی شیرین، اسیدی و تند پرهیز کنید؛ زیرا می‌توانند دندان‌های حساس را تحریک کنند.

علائم مورد توجه در صورت طولانی شدن حساسیت دندان پس از نصب کامپوزیت

بهتر است مراقب علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم، باشید و در صورت مشاهده آنها حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

  1. درد یا حساسیتی که بیش از دو هفته طول بکشد.

    در صورتی که درد و حساسیت ناشی از قرار گرفتن ونیر بیش از دو هفته طول بکشد، می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. به عنوان مثال، ممکن است دندان زیر وینر دچار پوسیدگی یا حفره شده باشد.

  2. درد دندان بدون دلیل در زیر کامپوزیت

    در صورتی که دندان زیر کامپوزیت بدون هیچ دلیلی درد می‌کند و در کنار آن علائم حساسیت را دارید، ممکن است نشانه پوسیدگی آن باشد.

  3. شل شدن ونیر کامپوزیت

    در برخی از مواقع، حساسیت دندان همراه با شل شدن ونیر پدیدار می‌شود که حتما باید برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کرد.

  4. تراز نبودن ونیرها

    در صورتی که احساس کردید ونیر به خوبی تراز نیست و نمی‌توانید همانند گذشته دندان‌ها را روی هم قرار دهید، برای اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه کنید. این مشکل معمولا با حساسیت دندانی همراه است.

  5. ترک خوردگی کامپوزیت

    اگر همزمان با حساسیت دندانی، ترک خوردگی روی ونیر کامپوزیت مشاهده می‌کنید، حتما باید برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حساسیت طولانی مدت بعد از کامپوزیت چگونه درمان می‌شود؟

اگر این حساسیت به مرور افزایش پیدا کرد، لازم است برای بررسی علت و درمان آن به مطب دندانپزشکی مراجعه شود. برخی از روش‌های درمانی که متناسب با علت مشکل انجام می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. درمان مشکلات لثه و دندان اگر دندانپزشک قبل از ترمیم، سلامت دهان را به درستی بررسی نکرده باشد، با نصب کامپوزیت روی دندان پوسیده و یا با وجود مشکلات لثه، ممکن است بیمار حساسیت زیاد، طولانی مدت و همراه با درد را تجربه کند. در این شرایط کامپوزیت از روی دندان برداشته شده و بعد از ترمیم و انجام درمان‌های مورد نیاز، مجددا کامپوزیت جدیدی بر روی آن دندان نصب خواهد شد.
  2. پالیش کردن کامپوزیت اگر حساسیت ناشی از عدم نصب صحیح و یا پالیش نکردن مناسب کامپوزیت باشد، دندانپزشک با انجام اقدامات لازم این مشکلات را برطرف می‌کند.

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

۲۰ بازديد

آیا بعد از کامپوزیت دهان بو می‌گیرد؟

 

ونیر کامپوزیت دندان به خودی خود سبب بد بو شدن دهان شما نمی‌شود.دندانپزشک زن در رشت بروز چنین مشکلی می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.

دلایل بوی بد دهان بعد از ونیر کامپوزیت

 

 

هر یک از موارد زیر می‌توانند علت بوی بد دهان بعد از ونیر کامپوزیت باشند:

  1. رعایت نکردن بهداشت دهان

    کامپوزیت ونیر برای پوشاندن سطح ظاهری دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و کل دندان‌ را نمی‌پوشاند.
    بخش‌های کوچکی از دندان طبیعی شما در خط لثه و همچنین پشت دندان در معرض محتویات دهان از جمله باکتری‌ها قرار می‌گیرند.
    باکتری‌های دهانی که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، روی ونیر کامپوزیت تأثیری نمی‌گذارند؛ اما همچنان می‌توانند روی دندان طبیعی و بافت لثه شما اثر گذار باشند. هنگامی که باکتری‌ها بین دندان‌ها و در امتداد و زیر خط لثه شما جمع می‌شوند، می‌توانند با فعالیت خود و تولید ترکیبات حاوی گوگرد بوی بد دهان را ایجاد کنند.

  2. درست قرار نگرفتن ونیر کامپوزیت‌ها در کنار هم

    یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به بوی بد دهان شما بعد از انجام این روش شود، درست قرار نگرفتن ونیرها در کنار هم است. در این شرایط بین کامپوزیت و دندان فاصله‌ای اضافی ایجاد می‌شود. تجمع باقی‌مانده‌های ذرات غذایی و باکتری‌ها در این محدوده منجر به بروز بوی بد دهان می‌شود. توجه داشته باشید که تجمع باکتری‌ها ابتدا سبب پوسیدگی یا تشکیل جرم شده و سپس بوی بد دهان ایجاد می‌شود.

  3. خشکی دهان

    بزاق دهان نقش بسیار مهمی در تأمین رطوبت دهان به منظور کمک به تجزیه و شستن بقایای غذا و همچنین خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان دارد.
    هر چیزی که این روند را مختل کند منجر به افزایش تشکیل پلاک می‌شود.
    خشکی دهان می‌تواند بر اثر موارد متعددی از جمله مصرف برخی داروهای خاص و یا تضعیف سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. در صورت کاهش میزان بزاق فرد، احتمال تشکیل جرم و پلاک و بوی بد دهان افزایش پیدا می‌کند.

  4. پوسیدگی دندان

    اگر بیمار نتواند به طور منظم مسواک بزند و از نخ دندان نیز استفاده نکند، پلاک روی کامپوزیت و اطراف دندان‌ها ایجاد می‌شود. این موضوع در نهایت منجر به پوسیدگی آنها می‌شود.
    این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاک، قندها و کربوهیدرات‌ها را به اسید تبدیل می‌کنند که موجب از بین رفتن مینای دندان می‌گردد.
    ممکن است در مراحل اولیه هیچ علائمی مشاهده نکنید، اما با پیشرفت پوسیدگی، ممکن است درد، حساسیت به دمای گرم و سرد و بوی بد دهان را تجربه کنید.

  5. بیماری لثه

    بیماری لثه از دیگر مواردی است که می‌تواند بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد. این عارضه ناشی از تجمع پلاک و جرم بر روی دندان‌های شما است که می‌تواند منجر به التهاب لثه و ابتلا به بیماری‌های مربوط به آن شود. هریک از مشکلات مربوط به لثه می‌توانند بوی بد هان را ایجاد کنند.
    اگر بعد از گذاشتن ونیر کامپوزیت دچار چنین مشکلی شده‌اید، این احتمال وجود دارد که این ترمیم باعث گیر کردن مواد غذایی شده باشد.

  6. داشتن برخی بیماری‌های دیگر

    گاهی ممکن است بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات کلیوی یا کبدی، عفونت‌های تنفسی و عفونت‌های قارچی در بد بو شدن دهان تأثیر داشته باشند.
    بنابراین، مهم است که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید این شرایط را مدیریت کنید.

  7. سیگار کشیدن

    سیگار کشیدن می‌تواند دهان شما را خشک کند و در بروز بوی بد دهان مؤثر باشد. همچنین، این ماده می‌تواند سبب تجمع بیشتر جرم و در نتیجه بد بو شدن دهان شود.

  8. مصرف برخی داروهای خاص

    نیترات‌ها، فنوتیازین‌ها، دیازپام، آلبوترول، فلوکستین و بسیاری دیگر از جمله داروهایی هستند که در ایجاد بوی بد دهان موثر هستند

چگونه بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت را رفع کنم؟

 

 

با کمک اقدامات زیر می‌توانید به رفع بوی بد دهان پس از ونیر کامپوزیت کمک کنید:


https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. مقدار زیادی آب بنوشید.

    تحریک تولید بزاق یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به درمان بوی بد دهان بعد از کامپوزیت کمک کند؛ زیرا باکتری‌هایی که در طول روز در دهان ایجاد می‌شوند را شست و شو می‌دهد.
    جویدن سیب یا هویج در بین وعده‌های غذایی می‌تواند به تحریک تولید بزاق کمک کند و نوشیدن آب فراوان نیز می‌تواند برای شستشوی دهان مؤثر باشد.
    به خاطر داشته باشید که بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه می‌توانند باعث خشکی بیش از حد دهان شما شوند.
    اگر دارو مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد دهان خود را بیشتر بشویید و تمیز کنید. با این کار از بوی بد دهان و سایر مشکلات ناشی از فعالیت باکتری‌ها جلوگیری می‌کنید.

  2. رعایت بهداشت دهان

    از موثرترین راه‌ها برای از بین بردن بوی بد دهان، رعایت بهداشت مربوط به آن است. با انجام اقدامات ساده‌ای مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال روزانه می‌توان این کار را انجام داد.

  3. جرم گیری دندان

    جرم گیری دندان یکی از مؤثرترین راهکارها برای رفع بوی بد دهان است. همان‌طور که پیش‌تر مطرح کردیم، از مهم‌ترین دلایلی که منجر به بوی بد دهان می‌شوند، فعالیت باکتری‌های موجود در جرم و پلاک بین دندان‌ها است. درمان جرم گیری با از بین بردن آنها می‌تواند وضعیت دهان را بهبود بخشد.
    نگران نباشید، دستگاه‌های جرمگیری هیچ آسیبی به ونیر کامپوزیت شما وارد نمی‌کنند.

  4. درمان پوسیدگی دندان

    اگر پوسیده شدن دندان‌ها دلیل بروز این مشکل باشد، پس باید برای درمان آنها اقدام گردد. در این شرایط معمولاً نیاز به برداشتن ونیز کامپوزیت و ترمیم پوسیدگی دندان و سپس نصب مجدد است. البته ممکن است پوسیدگی دندان در قسمت زبانی دندان به وجود آمده باشد و نیازی به برداشت کامپوزیت نباشد.

  5. استفاده از کامپوزیت جدید

    اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بوی بد دهان ناشی از فرم نامناسب ونیر است، ونیر قبلی را با کامپوزیت جدید تعویض خواهد کرد تا به درستی روی دندان شما قرار بگیرد.

  6. مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی

    مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی نیز بسیار مهم است. این کار می‌تواند به شناسایی مشکلات دندانی در زمان مناسب و پیشگیری از عوارض آنها که بوی بد دهان می‌تواند یکی از این عوارض باشد، کمک کند.

  7. پرهیز از استعمال دخانیات

    مصرف سیگار و هر نوع دخانیات دیگر می‌تواند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد. بنابراین با ترک استعمال آنها می‌توان به برطرف کردن بوی بد دهان کمک کرد.

درد کشیدن دندان چقدر است؟

۲۶ بازديد

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

 

اینکه عده‌ای تصور می‌کنند کشیدن دندان همراه با درد زیادی است، یک تصور کاملا اشتباه است.متخصص لمینت دندان رشت در گذشته شاید چون دندانپزشکان تجربی از روش‌های کاهش درد کشیدن دندان استفاده نمی‌کرده‌اند، بیمار درد زیادی را تجربه می‌کرده است؛ امروزه نیز اگر از بی‌حسی حین درمان استفاده نشود، این پروسه با درد زیادی همراه خواهد بود.
همچنین توجه داشته باشید که بعد از کشیدن دندان ممکن است فرد با درد نسبتا زیادی مواجه شود؛ به طوری که اگر از روش‌های تسکین و درمان درد بعد از کشیدن دندان استفاده نشود، ممکن است این درد خیلی آزار دهنده باشد.
این روش‌ها ممکن است شامل استفاده از قرص‌های مسکن، کمپرس سرد یا استفاده از خیلی از روش‌های دیگر باشد

اقدامات دندانپزشک برای بی حسی دندان قبل از درمان

دندانپزشک ممکن است با توجه به شرایطی که بیمار دارد، از هر یک از سه روش زیر برای بی‌حسی کردن ناحیه مورد نظر استفاده کند:

  1. تزریق بی حسی موضعی

    دارو‌های بی‌حسی معمولا با بلاک کردن قسمتی از عصب مربوطه، آن ناحیه را بی‌حس می‌کنند. تنها دردی که ممکن است بیمار تجربه کند، حین تزریق بی‌حسی است. گرچه اگر دندانپزشک از مهارت خوبی برخوردار باشد، همین تزریق هم با درد خیلی کمتری انجام خواهد شد.
    دقت داشته باشید که خود بی‌حسی موضعی می‌توانند شامل روش‌های زیادی باشد. این را هم به خاطر بسپارید که تزریق بی‌حسی در فک بالا، نسبت به فک پایین درد بیشتری دارد. به طوری که گاهی اوقات درد آن خیلی آزار دهنده است.
    اما در اکثر موارد، دندانپزشک برای کاهش درد ناشی از تزریق بی‌حسی، از یک سری بی‌حسی‌های سطحی روی لثه نیز استفاده می‌کند. استفاده از این بی‌حسی‌ها باید ۱ تا ۲ دقیقه قبل از تزریق صورت بگیرد.

  2. بیهوشی با آرام بخش

    بیهوشی با آرام بخش به گونه‌ای است که متخصص بیهوشی با استفاده از داروهای آرام‌ بخش، بیمار را تا آستانه بیهوشی می‌برد، اما بیمار بیهوش نخواهد شد. در واقع این روش از نوعی آرام بخش عمیق استفاده می‌کند.

  3. بیهوشی عمومی

    در این روش متخصص بیهوشی در کنار دندانپزشک حضور دارد تا در ابتدا بیمار را با استفاده از داروهای بیهوشی، بیهوش کند. در حین پروسه درمانی نیز باید شرایط و وضعیت بیمار چک شود تا مشکلی برای وی به وجود نیاید. مطمئنا روش بیهوشی نسبت به بی‌حسی از عوارض و ریسک بیشتری برخوردار است. اما در برخی شرایط دندانپزشک مجبور است از این روش استفاده کند.

کشیدن دندان به صورت ساده بیشتر درد دارد یا با جراحی؟

کشیدن دندان چه به صورت ساده و چه به صورت جراحی هیچ گونه دردی نخواهد داشت. در هر دو صورت از روش‌های مذکور برای برای بی حسی استفاده می‌شود. به همین دلیل هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

کشیدن کدام دندان درد بیشتری دارد؟

فرقی نمی‌کند شما کدام دندان را بکشید؛ دندانپزشک برای هر دندانی که نیاز به عمل جراحی یا کشیدن داشته باشد، بی‌حسی را تزریق خواهد کرد و هیچ احساسی در حین عمل نخواهید داشت. صرفا ممکن است فشار ناشی از برخی وسایل را احساس کنید که با حس درد خیلی متفاوت است و اصلا ناراحتی به همراه ندارد.

۵ روش درمان ورم و التهاب لثه و صورت و افتادگی آن بعد از کشیدن دندان

۴۱ بازديد

آیا ورم و التهاب لثه و صورت بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

کشیدن دندان با توجه به اینکه سبب آسیب به بافت لثه می‌شود، به همین دلیل هم بروز التهاب لثه و صورت دور از انتظار نیست. ایمپلنت دندان در رشت اتفاقا در صورتی که التهابی در بافت لثه ایجاد نشود، باید به سطح ایمنی بدن خود شک کنید.
تاثیر کشیدن دندان بر صورت گاهی اوقات به قدری است که سبب ناقرینگی صورت می‌شود. به طوری که یک طرف صورت متورم شده و بیمار دچار استرس می‌شود. اما اگر بیمار بداند که علت ورم لثه بعد از کشیدن دندان یک امر طبیعی است، هیچ نگرانی نخواهد داشت. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که این تورم و التهاب باید طی چند روز از بین برود؛ در غیر این صورت، باید حتما برای معاینه بیشتر، به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت ورم صورت بعد از کشیدن دندان چیست؟

در مورد اینکه چرا بعد از کشیدن دندان صورت ورم میکند، باید گفت تجمع سلول‌های خونی در بافت آسیب دیده، علت این موضوع است. با کشیدن دندان بافت لثه باز شده و آسیب می‌بیند. در چنین مواقعی، خود بدن برای ترمیم و مقابله با این مشکل، رگ‌ها را گشاد می‌کند تا عوامل التهابی به آن ناحیه سرازیر شوند.
این یک مکانیسم کاملا طبیعی در بدن تلقی می‌شود. اما گاهی اوقات علت تورم صورت، بروز عفونت است. این عفونت به دلیل بی توجهی بیمار به مسائل بهداشتی ایجاد می‌شود و سبب التهاب بیشتر آن ناحیه می‌شود.

روش‌های کاهش ورم و التهاب لثه و صورت بعد از کشیدن دندان

درمان ورم لثه بعد از کشیدن دندان می‌تواند با کمک یک یا ترکیبی از روش‌های زیر صورت بگیرد:

  1. استفاده از داروی ضد التهابی

    بعضی از داروهایی که دندانپزشک برای شما تجویز می‌کند، برای کاهش و درمان التهاب لثه بعد از کشیدن دندان است. شما باید در زمان‌های تعیین شده، این داروها را مصرف کنید تا التهاب و ورم ایجاد شده در مدت زمان چند روز این برود. در غیر این صورت، شدت و مدت این ورم ممکن است بیشتر باشد. ناگفته نماند که مصرف سرخود این داروها، گاهی اوقات عوارض بدتری برای بیمار به همراه دارد.

  2. سرما درمانی

    سرما درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند سبب تنگ شدن عروق و در پی آن، کاهش ترواش مایعات به بیرون از رگ شود. برای اینکه بتوانید از تورم لثه و صورت جلوگیری کنید، توصیه شده است یک بسته یخ را روی محل مورد نظر قرار دهید. بهتر است این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام داده و سپس استراحت کنید.
    اگر بتوانید در همان ساعات اولیه این درمان را به کار بگیرید، می‌توانید تاثیر بیشتری از آن را مشاهده کنید. اگر حدود ۱۲ ساعت از کشیدن دندان گذشته باشد، بهتر است به مدت یک ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید.

  3. فشار باند

    در صورتی که تورمی در لثه و صورت شما اتفاق افتاده باشد، بهتر است برای کاهش آن، از یک باند کمک بگیرید؛ به صورتی که باند را روی محل مورد نظر محکم ببندید. باید با یک چسب یا استفاده از یک باند کشی، این کار را انجام دهید تا از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

  4. کمپرس آب گرم

    یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه شود، این است که در یک یا دو روز اول به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید. این روش زمانی کارایی دارد که بیمار بعد از کشیدن دندان برای کاهش تورم اقدام نکرده باشد و تورم به حداکثر مقدار خود برسد.
    در این صورت باید ۲ روز بعد از درمان، از یک کمپرس گرم استفاده کنید تا با افزایش جریان خون، تورم کمی کاهش پیدا کند. البته این را فراموش نکنید که کمپرس آب گرم بیشتر برای کاهش درد بیمار به کار گرفته می‌شود.

  5. آب نمک

    آب نمک با از بین بردن باکتری‌های بافت لثه، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش التهاب و عفونت داشته باشد.

زمان مراجعه به دندانپزشک برای ورم و التهاب لثه و صورت بعد از دندان کشیدن

اگر دندان خود را کشیده‌اید، مشاهده تورم و التهاب لثه و صورت در یک یا دو روز اول یک امر کاملا طبیعی است. اما اگر با استفاده از روش‌های گفته شده یا گذشت بیش از ۳ یا ۴ روز، این علائم از بین نرفتند، احتمالا بافت لثه شما دچار عفونت شده است. در چنین مواقعی، حتما باید در اولین فرصت از دندانپزشک خود وقت بگیرید تا برای معاینه بیشتر اقدام کند.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

آیا احتمال افتادگی صورت بعد از کشیدن دندان وجود دارد؟

گاهی اوقات پیش می‌‎آید که در حین پروسه کشیدن دندان، دندانپزشک با تزریق بی‌حسی نامناسب، سبب آسیب به عصب صورت شده و در پی آن، بیمار به فلج صورت دچار می‌شود. در اکثر مواقع، این عارضه به صورت موقتی ایجاد می‌شود و بعد از برطرف شدن اثر بی‌حسی، این افتادگی نیز از بین می‌رود. اما در مواردی که آسیب به عصب خیلی جدی‌تر است، ممکن است افتادگی صورت ناشی از کشیدن دندان تا چندین سال هم باقی بماند؛ اما بسیار نادر است.

دستگاه ها و ابزار های ضروری آزمایشگاه های شیمی

۳۲ بازديد

راه اندازی آزمایشگاه شیمی با تهیه تجهیزات اساسی

آزمایشگاه های شیمی با اهداف مختلفی تجهیز می شوند مانند سنتر انواع مواد شیمیایی و پلیمری، آنالیز و تحقیقات. در تمامی آزمایشگاه های شیمیایی وجود گروهی از تجهیزات برای انجام واکنش های شیمیایی و آنالیز های مربوطه ضروری است.هود لامینار اما هر آزمایشگاه با توجه به هدفی که دنبال می کند نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه ای هم دارد. به عنوان مثال در هر دو آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی و آب و فاضلاب، تجهیزات مشترکی دیده می شود در صورتی که هر کدام دستگاه های اختصاصی خود را نیز نیاز دارند.

در ادامه به بررسی اصلی ترین وسایل آزمایشگاه شیمی می پردازیم. برای تهیه هر کدام از این دستگاه ها و تجهیزات می تانید با کارشناسان شرکت رویان ایران در تماس باشید.

هود شیمی

حفظ سلامت پرسنل آزمایشگاه ها و رعایت اصول ایمنی مهم ترین مسئله در هر آزمایشگاهی است. با توجه به اینکه در آزمایشگاه های شیمیایی کاربران با مواد شیمیایی، عموما سمی و خطرناک، سروکار دارند، وجود هود شیمی پیش از هر دستگاه دیگری در آزمایشگاه ضروری است.

دوش و چشم شوی اضطراری

در راستای حفظ ایمنی کاربران آزمایشگاه های شیمی، اولین اقدام بعد از سکوبندی مناسب آزمایشگاه، نصب دوش و چشم شوی اضطراری در مکان های مناسب است. دوش و چشم شوی ها در انواع رومیزی، سقفی و دیواری قابل فروش هستند.

ترازوی آزمایشگاهی

توزین مواد شیمیایی در آزمایشگاه تنها به وسیله ترازو های مخصوص آزمایشگاهی انجام می شود. همه واکنش های شیمیایی از حداقل دو جز واکنش دهنده تشکیل شده اند، اجزای جامد باید کاملا دقیق به واکنش ها اضافه شوند. این مورد تنها یک مثال از الزام وجود ترازو مناسب با دقت کافی در آزمایشگاه شیمی است. عملا آزمایشگاه بدون ترازو کارآمد نیست!

میکروپیپت

مقدار مورد نیاز از مواد جامد با استفاده از ترازو آزمایشگاهی توزین می شود. اما برای مایعات که حجم آن ها بر اساس میکرولیتر، میلی لیتر و لیتر قابل اندازه گیری است، استفاده از ترازوی ازمایشگاهی مناسب نیست. میکروپیپت ها برای برداشتن حجم­ های در حد میکرولیتر از مایعات ساخته شده اند و نسبت به پیپت های شیشه ای بسیار دقیق تر هستند. میکروپیپت های 10 تا 100 و 100 تا 1000 میکرولیتر در آزمایشگاه ها بسیار رایج هستند.

آون آزمایشگاهی

آون در وسایل آزمایشگاه شیمی می تواند چند نقش مهم داشته باشد؛ از آون یا فور برای خشک کردن شیشه آلات و ابزار های آزمایشگاهی، تبخیر حلال ها و خشک کردن محصولات واکنش ها و نمونه و ضد عفونی کردن می توان استفاده کرد. آون های آزمایشگاهی در حجم های مختلفی بسته به نیاز کاربران قابل عرضه هستند.

هیتر استیرر

اغلب واکنش های شیمیایی برای پیشرفت نیاز به دمای ثابتی دارند. از طرف دیگر اگر در طی زمان واکنش، اجزا خوب با هم مخلوط نشوند، ممکن است محصول واکنش با بهره مناسبی به دست نیاید و مقدار بسیار زیادی از واکنش دهنده ها تا پایان زمان، درگیری واکنش نشوند. هیتر استیرر یا هیتر مگنت، نه تنها دمای یکنواخت واکنش را می تواند تامین کند، بلکه با خاصیت مغناطیسی که دارد با دور مشخصی که قابل تنظیم است، اجزا ظرف واکنش را به طور یکنواخت به هم می زند.

سانتریفیوژ

یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاه شیمی سانتریفیوژ آزمایشگاهی است. این دستگاه برای جداسازی و تفکیک اجزای مختلف یک نمونه بر اساس ویژگی ­های مولکولی مثل چگالی و وزن مورد استفاده قرار می­ گیرد. سانتریفیوژ ها در انواع مختلفی مانند یخچالدار و بدون یخچال، دور بالا و دور پایین و … ساخته شده اند.    

شیکر ارلن و لوله

در بین وسایل آزمایشگاه شیمی از شیکر آزمایشگاهی برای هم زدن مایعات به صورت کاملا یکنواخت، استفاده می­ شود. شیکر ها می­ توانند تنظیم دمایی نیز داشته باشند.

حمام التراسونیک

در حمام التراسونیک با انتشار امواج فرا صوت در آب طی پدیده کاویتاسیون انرژی بسیار بالایی ایجاد می شود. انرژی تولید شده می تواند در راستای اهداف شیمی سبز، انرژی لازم برای پیشرف برخی از واکنش های شیمیایی را تامین کند. همچنین حمام التراسونیک برای تمیز کردن انواع ابزارها و وسایل که به راحتی از آلودگی ها پاک نمی شوند، استفاده می شود.

دستگاه تولید آب مقطر

تمام واکنش های شیمیایی با حلال آب، محلول سازی و شست و شو در آزمایشگاه شیمی باید با آب مقطر یا آب دیونیزه انجام شود. بنابراین آزمایشگاه ها شیمی دستگاه تولید آب مقطر نیاز دارند.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

دستگاه های مورد نیاز برای آنالیز های شیمیایی

دستگاه هایی که تا به این جا مطرح شد، برای انجام واکنش های شیمیایی و اندازه گیری ها به کار می روند. برای به دست آوردن داده ها و نتایج واکنش های شیمیایی و آنالیز آن ها نیاز به دستگاه های ویژه ای است. به طور کلی آزمایشگاه ها به دستگاه هایی مانند pH متر دیجیتال، اتاقک UV یا TLC، دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC)، دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)، اسپکتروفوتومتر و طیف سنج IR یا مادون قرمز برای بررسی نتایج آزمایش ها، نیاز دارند. با توجه به داده های مورد نیاز از آزمایش ها، ممکن است دستگاه های دیگری نیز لازم باشند.

تفاوت اتوکلاو و فور در فرایند استریل کردن

۲۰ بازديد

اگرچه تفاوتی بین هزینه خرید اتوکلاو و فور وجود دارد، اما مزیت اتوکلاو نسبت به فور این است که می توانند چندین مورد را به طور همزمان در زمان کمتری استریل کنند.سکوبندی آزمایشگاهی در حالی که هزینه عملیات در هر دو روش استریل‌سازی تقریباً یکسان است، فور یا آون به دلیل طراحی و عملکرد ساده‌ اش به نگه داری ساده تری نسبت به اتوکلاو دارد. از طرف دیگر، اتوکلاو ها را می توان برای تمام مواردی که گرما و رطوبت را می پذیرند، استفاده کرد. در حالی که فور به طور گسترده برای استریل کردن موادی که ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند یا مواردی که بخار در آن ها غیر قابل نفوذ است، استفاده می شود.

کاربرد اتوکلاو و فور در استریلیزاسیون

به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، روش های استریل سازی در طول سال ها تکامل یافته است. در حال حاضر چندین روش مختلف برای استریل سازی در آزمایشگاه استفاده می شود. با این حال، اتوکلاو با بخار روش انتخابی برای استریل کردن در اکثر آزمایشگاه ها می باشد. سه روش متداول برای استریل کردن وجود دارد: اتوکلاو بخار، استریل کننده بخار شیمیایی غیر اشباع، و استریل کننده حرارت خشک( فور یا آون). در ادامه به شرح توضیحات بیشتر در ارتباط با فور و اتوکلاو می پردازیم.

استریلیزاسیون توسط بخار به وسیله اتوکلاو انجام می شود که از بخار فشار بالا برای استریل کردن تجهیزات و لوازم استفاده می کند. یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های استریل کردن وسایل و مواد است که بیشتر در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود. اتوکلاو ها در اندازه ها و انواع مختلف موجود می باشند. یکی دیگر از روش های رایج مورد استفاده برای استریل سازی در مطب های دندانپزشکی از طریق گرمای خشک است. اگرچه استریلیزاسیون با فور نسبتاً کند تر از اتوکلاو است، اما برای وسایلی که تمایل به زنگ زدگی در اتوکلاو دارند، مناسب است.

اتوکلاو (استریلیزاسیون با بخار) چیست؟

استریلیزاسیون با بخار یا اتوکلاو یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های استریلیزاسیون در مطب های دندانپزشکی به شمار می رود. اتوکلاو محفظه ای است که از بخار پرفشار برای استریل کردن تجهیزات و لوازم استفاده می کند. اعتقاد بر این است که این دستگاه یکی از کارآمد ترین روش ‌های استریل ‌سازی می باشد که همه میکروارگانیسم ‌ها، اعم از بیماری ‌زا و غیر بیماری ‌زا، از جمله اسپورها و ویروس ‌ها را از بین می‌ برد. اتوکلاو به حداقل 121 درجه سانتی گراد (250 درجه فارنهایت) با فشار بخار 15 psi به مدت 15 دقیقه برای اطمینان از استریل شدن نیاز دارد.

فور(استریلیزاسیون با حرارت خشک) چیست؟

استریل سازی با حرارت خشک روش دیگری است که از گرما برای از بین بردن اسپورها و استفاده می ‌کند. فور برای استریل کردن مواردی که ممکن است در اتوکلاو بخار آسیب ببینند استفاده می شود. مدت زمان لازم برای استریل کردن بستگی به دمای فور دارد. استریلیزاسیون با حرارت خشک معمولاً حدود یک ساعت یا بیشتر در دمای 340 درجه فارنهایت یا 2 ساعت در دمای 320 درجه فارنهایت طول می کشد. فقط باید برای وسایلی که در اثر بخار مرطوب آسیب می بینند استفاده شود. تنها نقطه ضعف استریلیزاسیون با فور این است که نسبتاً کند تر از اتوکلاو است و برای استریل کردن زمان بیشتری را باید در نظر بگیرید.

تفاوت بین اتوکلاو و فور در استریلیزاسیون

  • روش اتوکلاو و فور

اتوکلاو به فرآیندی از استریل ‌سازی ابزاری اطلاق می ‌شود که از زمان، دما و فشار برای از بین بردن انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها استفاده می‌کند، در حالی که استریل ‌سازی فور اساساً  با استفاده از کوره ‌ای است که از زمان و گرما برای از بین بردن انواع اسپورهای میکروبی و ویروس ها استفاده می‌کند.

  • شرایط استریل سازی

برای اطمینان از استریلیزاسیون  محفظه فشار یا اتوکلاو لازم است. دمای بخار اشباع را به حداقل 121 درجه سانتی گراد یا 250 درجه فارنهایت با فشار بخار در 15-16 پوند بر اینچ مربع (PSIG) به مدت 15 تا 30 دقیقه افزایش دهید. پیروی از دستورالعمل های خاص اتوکلاو که با آن کار می کنید بسیار مهم است. استریلیزاسیون با حرارت خشک (فور) معمولاً حدود یک ساعت یا بیشتر در دمای 340 درجه فارنهایت یا 2 ساعت در دمای 320 درجه فارنهایت طول می کشد. ابزار ها باید قبل از استریلیزاسیون خشک باشند و تا زمانی که کل چرخه کامل نشده است نباید درب را باز کرد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

کاربرد اتوکلاو در مقابل فور

استریل کردن با بخار برای همه مواردی که می توانند گرما و رطوبت را بپذیرند قابل استفاده است اما بخار می تواند به مواد متراکم مانند ظروف، روکش ها، لوله های PVC و غیره نفوذ کند. بخار همچنین می تواند به اقلام پلاستیکی و لاستیکی آسیب برساند. آن ها همچنین برای ضد عفونی زباله های بیولوژیکی استفاده می شوند. اگرچه استریلیزاسیون با فور نسبتاً کندتر از اتوکلاو است، اما به طور گسترده برای استریل کردن موادی که ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند یا توسط بخار غیر قابل نفوذ هستند استفاده می شود. با این حال، حرارت خشک هرگز نباید روی کالاهای لاستیکی نرم استفاده شود.